Druk, druk, druk en geen tijd voor geluk

Druk, druk, druk en geen tijd voor geluk

door | Persoonlijke ontwikkeling

Wat hebben we het toch allemaal druk tegenwoordig! En eerlijk gezegd vind ik dat niet van deze tijd; het druk hebben. Drukte zorgt voor (negatieve) stress, voor hyperventilatie, burn-out, het gevoel dat je het leven niet meer aankunt en nog veel meer ellendigs. Druk, druk, druk betekent ook geen tijd voor geluk.
Hoe druk ben jij?
Jarenlang was het überhip (sorry voor het Germanisme) om het druk te hebben. Retedruk was ooit begerenswaardig. Ik had het ook altijd heel druk. Te druk. Dus ik weet waarover ik het heb als ik spreek over negatieve stress, het gevoel nooit genoeg te doen en altijd tijd tekort te komen. Rennen, vliegen, hollen en haasten zijn woorden die mij niet vreemd in de oren klinken.
Soms een beetje druk

Inmiddels ben ik niet meer zo druk. Of eigenlijk helemaal niet druk. Toch soms een beetje druk. Vaag? Klopt! Ik werk meer dan fulltime. Ga niet naar clubjes of verenigingen en heb nauwelijks verplichtingen. Omdat ik ze niet wil en omdat ik geen overvol druk leven meer ambieer. Naast mijn werk reis ik zoveel mogelijk. Dat reizen kost tijd. Naast werken en reizen heb ik ook nog iets van een sociaal leven (duh). En dat kost ook tijd. De enige drukte die ik momenteel af en toe ervaar is het inplannen van leuke dingen doen met vrienden. Omdat we dit jaar behoorlijk veel op reis zijn voelt dat soms een beetje druk. Als je op reis bent, kun je namelijk niet afspreken met vrienden, daarom.

Niet druk

Verder ervaar ik geen drukte. Niet. Ik plemp mijn agenda niet meer vol, maak keuzes en zeg heel vaak nee tegen dingen en vooral tegen mezelf. Ik ben gemiddeld 1 en hooguit 2 avonden per week weg (meestal samen met Martin) en ik ben dus gemiddeld 5 tot 6 avonden thuis (als ik niet op reis ben welteverstaan). Je kunt concluderen dat ik het over het algemeen niet druk heb. Nu heb ik makkelijk praten, want ik hoef nooit (meer) naar ouderavonden, luizenvangsessies, schooluitvoeringen, tienminutengesprekken, ouderraadbijeenkomsten, voorleesmiddagen en dat soort toestanden. Omdat ik geen kinderen heb, hoef ik ook nooit roze cakejes te bakken, spreekbeurten voor te bereiden, repetities te overhoren, werkstukken en surprises te maken en me af te vragen wat de wortel van het kwadraat van de stelling van Pythagoras ook al weer was. En ook werkweken, kamptoestanden en naar zwemles zijn activiteiten die ik niet heb of doe. En eerlijk is eerlijk, dat scheelt heel veel tijd. En stress.

Geen tijd voor geluk
Al die drukte zorgt ervoor dat we geen tijd hebben voor geluk. En dat is toch te jammer? Want of je je nou meer dan fulltime bezig houdt met de kinderen of dat je meer dan fulltime werkt, eigenlijk maakt het geen bal uit; we hebben het massaal te druk en daardoor hebben we geen tijd voor geluk.
Liefste wens; meer tijd

De allerliefste wens van veel mensen is tijd. Tijd hebben om te slapen, relaxen, lezen, luieren en heel veel andere belangrijke zaken waar nu geen tijd voor is. Maar in plaats daarvan jakkeren we maar door. We haasten en jagen wat af, moeten veel te veel, willen daarnaast alles en vooral niet kiezen en doen van alles behalve datgene wat ons blij maakt. Want zo stellen we; we hebben het druk. En toch; de enige manier om meer tijd en rust te krijgen is minder doen en meer ontspannen en uitrusten.

Zo maak je tijd
Als we nou eens massaal stoppen met het druk hebben en nu, op dit moment nog beslissen dat we het rustig hebben. Nee, niet uitstellen tot morgen, maar nu. Dan veeg je je agenda leeg en laat alleen de urgente afspraken staan (met ziekenhuizen, tandartsen en zo). Vanaf nu maak je nog 1 tot hooguit 2 avonden per week afspraken; de rest hou je vrij in je agenda. En ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dat echt kan. Hou daarnaast één dag per week helemaal vrij in je agenda. Dat zal in de regel de zondag (of zaterdag zijn). Die dag hou je vrij om te luieren, lezen, tuinieren, hoelahoepen, haken, wandelen en andere dingen die je op de dag zelf kiest om te doen. Plan van tevoren voldoende dagen in voor vakantie, weekendjes weg en reizen. Ik ken nu mijn (globale, maar o zo mooie reisplannen (inclusief maanden) voor 2019 al. Handig om nu al rekening mee te houden in mijn agenda.
Minder druk
Je zult zien dat als je het minder druk hebt, je ook minder druk en stress ervaart. Je hebt niet alleen meer tijd om te doen wat je echt wilt of om zomaar eens te lanterfanten, maar je hebt ook tijd om spontaan dingen te doen. Zomaar ergens iets gaan eten, een ijsje kopen, een wandeling door het park maken, een rondje fietsen. Dat soort activiteiten vermindert stress en verhoogt je geluksgevoel. En als je het minder druk hebt, geen last hebt van stress en je energiek en uitgerust voelt, is het veel leuker dat soort dingen te doen.
Wel even wennen
In het begin vond ik het even wennen dat rustiger leven. Ik moest echt leren ontspannen. Logisch als je jezelf altijd onder druk zet omdat je zoveel moet. Dingen moeten is echt helemaal uit mijn leven verdwenen. Ik heb nu de tijd en rust om boeken of tijdschriften te lezen, tv te kijken (ik kijk trouwens heel gericht) of te studeren. Ik vind het leven zo veel prettiger en relaxter.
Vicieuze cirkel

En jawel hoor, druk druk druk is een vicieuze cirkel, kijk maar:

Te druk >> onrust >> stress! >> lichamelijke en geestelijke gezondheidsproblemen >> ellende, frustratie, pijn en verdriet op allerlei gebieden >> nog steeds te druk >> onrust >> en ga zo maar door…

En zo doorbreek je die cirkel
Agenda leegmaken >> vrije tijd inplannen >> meer tijd >> minder stress >> meer rust >> tijd voor leuke dingen >> meer energie, vrolijkheid en positiviteit >> een leuk en gezond leven >> geluk! Doorbreek je eigen cirkel want minder druk leidt tot heel veel geluk!
What about you?
Hulp nodig bij het doorzien en veranderen van jouw gedachtenpatronen, het ontwikkelen van een positieve levenshouding, zelfliefde, zelfvertrouwen en het verbeteren van je relaties met andere mensen?
Volg een van deze cursussen en maak je leven vandaag nog leuker!

Hou van jezelf

Leer:

  • Positief naar jezelf en je lichaam kijken.
  • Ontdekken wat je ècht wilt in en met je leven.
  • Omgaan met verwachtingen en kritiek van anderen.
  • Jezelf accepteren zoals je bent.

Vergroot je zelfvertrouwen

Leer:

  • Hoe je blijvend meer zelfvertrouwen krijgt.
  • Je dromen waarmaken, inclusief concreet stappenplan.
  • Omgaan met tegenslag.
  • Jezelf zijn in alle omstandigheden.

Leef positief

Leer:

  • Een positieve levenshouding ontwikkelen.
  • Technieken en methoden om negatieve gedachten te sturen.
  • Wat je wilt bereiken in het leven.
  • Je leven zinvol maken en betekenis geven.

‘I am too busy for my life’

Social media

Delen is houden van!