Gemiste kansen door stress

Gemiste kansen door stress

door | Leren, Stress

Weinig negatieve stress ervaren in je leven is een voorwaarde voor het leiden van een gelukkig en ontspannen leven. Toch ervaart bijna iedereen teveel stress die vaker dan je denkt leidt tot chronische stress. Iedere dag opnieuw negatieve stress ervaren zorgt ervoor dat je veel dingen misloopt in het leven. Teveel…

Stress maakt ziek en ongelukkig

Ook als je nu nog kerngezond bent, betaal je een zowel letterlijke als figuurlijke hoge prijs voor langdurige negatieve stress. Denk maar eens aan stressgerelateerde klachten als:
Hoofdpijn.
Paniekaanvallen.
Oorsuizen.
Bore-out.
Zenuwtrillinkjes bijvoorbeeld bij je oog.
Hartkloppingen.
Slaapproblemen.
Hoge bloeddruk.
Depressie.
Hyperventilatie.
Teveel of te weinig eten.
Verslavingen.
Burn-out.

Stressgerelateerd of niet?

Natuurlijk is dit soort klachten niet altijd stressgerelateerd, maar veel vaker dan we denken wel. We jagen onszelf continu op, hollen maar door, nemen zelden een momentje rust. Ja, ’s avonds na 22.00 uur mag je even een uurtje zitten van jezelf. Om vervolgens weer veel te laat naar bed te gaan en te weinig uren te slapen. En dan lig je in bed te stressen over dat je de volgende dag weer moe bent. En de volgende dag op je werk stress je alvast over dat je die nacht vast weer te weinig slaapt… En voor je het weet beland ook jij in een vicieuze stresscirkel.

Moeite met het leven

Je lichaam constant in een staat van acute paraatheid brengen is niet goed voor je. Ook verslavingen, denk hierbij ook aan sigaretten, alcohol, eten en gokverslavingen,  ontstaan vaak door stress. Het niet willen voelen van pijn en niet met pijn en verdriet kunnen omgaan zorgt er ook voor dat mensen verslavingen in standhouden. Moeite hebben met het leven kan gebeuren, maar zoek hulp voor jezelf en blijf niet doorstressen met alle ziekmakende gevolgen van dien.

Alles is stress

Alles in ons leven wat niet lekker loopt, waarbij we ons niet goed voelen en wat ons uit balans brengt, wordt veroorzaakt door stress. Alles. En of het nou komt omdat je je zorgen over iets maakt, niet goed voor jezelf zorgt, piekert of wat dan ook, het belangrijkst is dat je je stressniveau terugbrengt tot voor jouw lichaam en geest gezonde proporties. Dat is best lastig, omdat iedereen zijn eigen stressdraagkracht heeft; de mate waarin je bestand bent tegen negatieve stress. Aan de andere kant is dat helemaal niet zo lastig; jij voelt zelf het best wanneer je last hebt van stress. En jij bepaalt wat goed is voor jou en wat niet. Je voelt zelf echt wel of je teveel stress ervaart.

Positieve stress

Als de eisen die je aan jezelf stelt of die anderen aan je stellen overeenkomen met wat je aankunt, je draagkracht, is er sprake van gezonde spanning of een gezonde mate van stress. Ook is het vaak helemaal niet erg als je korte tijd negatieve stress ervaart bijvoorbeeld door een ernstige of ingrijpende gebeurtenis in je leven, maar daarover een andere keer meer. 

Gemiste kansen

Mensen die langdurig aan negatieve stress blootstaan, ontzeggen zichzelf zo ontzettend veel. Ze beperken zichzelf het beste uit zichzelf en hun leven te halen en missen daardoor zoveel mooie dingen in het leven. Gemiste kansen door stress noem ik dat. Ik noem er zomaar een aantal.

Mensen die veel negatieve stress ervaren:

* Hebben vaker ernstiger lichamelijke en psychische klachten en zijn vaker ziek.
* Voelen zich vaker depressief.
* Halen niet uit hun leven wat ze eruit zouden willen halen.
* Kunnen beslommeringen die bij het dagelijks leven horen, minder goed aan. 
* Worden of heel druk of heel stil.
* Zorgen minder goed voor zichzelf; zijn vaker verslaafd, eten minder gezond, zorgen niet voor lichaamsbeweging.
* Laten zich verlammen door de stress en komen nergens meer toe.
* Zijn ongeduldig.
* Rennen vaak als een kip zonder kop in het rond.
* Staren vaak stilletjes voor zich uit.
* Worden sneller agressief.
* Hebben weinig energie.
* Zijn vaker lusteloos, hangerig.
* Zijn vaker boos en ze hebben vaker woede-aanvallen.
* Hebben vaker paniekaanvallen en ontwikkelen angststoornissen.
* Zijn zelfdestructief.
* Zijn vaker teleurgesteld in het leven.
* Stressen over hun eigen stress.
* Hebben vaker conflicten en ruzies met anderen.
* Voelen zich continu opgejaagd.
* Hebben een veel grotere kans op overspannenheid en burn-out.
* Hebben vaak een kort lontje.
* Voelen zich ongelukkig.
* Zijn niet goed in staat om te gaan met tegenslag.
* Vinden het moeilijk, lastig en ingewikkeld ‘alle ballen in de lucht’ te houden.
* Nemen te weinig rust en tijd voor zichzelf, waardoor ze zichzelf nog verder uitputten.
* Voelen zich vaak dodelijk vermoeid.
* Ontkennen vaak dat ze veel negatieve stress ervaren.

Ontkenningsfase

Probleem bij langdurige negatieve stress is dat mensen vaak ontkennen dat ze teveel stress ervaren. Hierdoor kan het jarenlang duren voordat de negatieve gevolgen zichtbaar en merkbaar worden. Helaas betekent ontkennen dat je teveel stress ervaart niet dat je een gezonde mate van stress ervaart. Erken wat is. Pas dan kun je het veranderen.

Het leven is onomkeerbaar

Denk nou niet dat dit soort gemiste kansen niet zo vaak voorkomt. Er zijn steeds meer mensen die veel te veel chronische negatieve stress ervaren in hun leven. En dat is zo jammer! Je leeft maar een keer en dan mis je zoveel leuke en mooie (geluks)momenten in het leven. Ook weer iets om over te stressen…

Stress drastisch verminderen kan

En voor de lolbroeken en grappenmakers die roepen dat stress bij het leven hoort; dat klopt. Maar teveel is teveel en dat geldt zeker voor stress. Het is heel goed mogelijk de stress in je leven drastisch te verminderen. Wil je dit op een no-nonsense manier doen; resultaatgericht, down to earth en volledig afgestemd op jouw stresssituatie en manier van leven? Kies dan voor lifecoaching. Lifecoaching gebeurt telefonisch en is hierdoor laagdrempelig. Het enige dat je nodig hebt is je telefoon en een rustige ruimte waar je ongestoord kunt praten. Een andere mogelijkheid is om de online cursus Minder stress in je leven te volgen. In deze leerzame cursus ga je stap voor stap in je eigen tempo aan de slag met verschillende wetenschappelijk bewezen methoden en technieken om de stress in je leven drastisch te reduceren.

Gratis

Download hier gratis en voor noppie 15 tips voor minder stress.

‘Je kunt alleen veranderen wat je erkent’

 

Meer blogartikelen over stress

 

Cursusaanbod

Leef positief

Online cursus

Hou van jezelf

Online cursus

30 dagen positieve inspiratie

Online inspiratieprogramma

Social media

Delen is houden van!